Nuomonė: kaip pasikeitė SEO rinka per pastarąjį 10 metų

Su SEO pirmą kartą susidūriau 2002 metais. Praėjo jau 17 metų, kai stebiu Google veiklą ir tendencijas, todėl galiu drąsiai pasakyti, kad pastarasis dešimtmetis SEO rinkai Lietuvoje buvo gana įdomus.

SEO paslaugų pradžia Lietuvoje

SEO paslaugas Lietuvoje aktyviai pradėta teikti apie 2010 metus. Nors veikla prasidėjo kur kas anksčiau. Pirmosios SEO agentūros buvo NFQ ir SEOpro – SEM.lt (dabar Evolvery). Pastaroji veiklą pradėjo dar 2007 metais, o NFQ dirba nuo 2002-jų.

SEO paslaugas pradėjo teikti interneto puslapių kūrimo įmonės. Siūlydamos klientams interneto puslapį, už papildomus kelis šimtus eurų pažadėdavo įtraukti į Google paiešką. Iš tiesų tai buvo nuorodų įtraukimas į įvairius nemokamus nuorodų katalogus, taip pat bazinių raktažodžių parinkimas ir MetaTitle bei Metadescription surašymas. Kartais buvo tvarkoma interneto puslapio taksonomija, nors tuo metu už tokią funkciją kai kurie Lietuvos TVS kūrėjai imdavo papildomus mokesčius.

Negi mes tokie atsilikę? Tikrai ne…

SEO buvo gerai žinomas partnerystės rinkodaros specialistams

Iki tol, kol Lietuvoje pasirodė interneto reklama ir rinkodara, taip pat ir SEO užsiimančios įmonės, kai kurie lietuviai jau puikiai žinojo, kas tas SEO yra ir kam jis reikalingas. Tie lietuviai dažniausiai dirbo su užsienietiškai interneto portalais, kurie uždirbdavo pasakiškus pinigus iš partnerystės programų (affiliate marketing). Dažniausiai buvo dirbama su mokamų programų pardavimais arba azartiniais lošimais. Tam pradžią davė Amazon atsiradimas, kai buvo galima rekomenduoti draugui tam tikras knygas ir gauti mažą procentėlį nuo jo pirkinių. Kai kas taip su Amazon dirba iki šiol.

Uzdarbis.lt forumas tokiems „SEO specialistams“ tapo mokymosi vieta. Įdomu tai, kad forumas aktyvus ir iki šiol ir vienija žmones, norinčius užsidirbti iš internetinės veiklos, prie kurios prieš dešimtmetį prisijungė ir el. parduotuvės.

Dabartinės Lietuvos SEO rinkos lyderės atsirado 2012-2015 metais, kai jau nieko nebereikėjo įtikinėti, jog reikia turėti puslapius. Iki tol smulkus verslas aktyviai naudojosi geltonaisiais puslapiais, kurie dabar žinomi, kaip verslo informacijos portalai – Rekvizitai, Visalietuva, Imones.lt, ir t.t.

Nuo istorijos pereikime prie pasikeitimų. O jų būta gana nemažai.

  1. Išnyko nuorodų katalogai. Tie nuorodų katalogai, kurie 2003-2010 metais buvo esminiai atgalinių nuorodų šaltiniai dabar išnyko. Na, ne visiškai išnyko, bet liko tik keletas, kurių vertė labai abejotina.
  2. Išnyko nemokami straipsnių katalogai. Pasauliniame kontekste jie dar veikia, tačiau 2019 metais jų reikšmė yra labai sumenkusi ir nukritusi, tad šie puslapiai arba užsidaro, arba vegetuoja.
  3. Sumažėjo nuorodų prekyba. SEO pradžioje atgalinės nuorodos buvo esminė prekė. Bet Google tada pradėjo pirkėjus gaudyti, o jų svetaines savotiškai bausti. Dėl to Google akcentuoja, kad nuorodų pirkti nereikia. Bet Lietuvoje ši tendencija visiškai neišnyko. Nuorodomis iki šiol prekiaujama gana sėkmingai. Tik žiūrima ne į Google PageRank, o į MOZ Domain Authority rodiklius.
  4. Sumažėjo tinklaraščių komentarų spamas. 2003 metais buvo natūralu eiti į komentarus ir ten rašyti savo nuomonę paliekant URL adresą. Deja vėliau Google pamatė, kad tai masinis reiškinys, jis vykdomas automatizuojant procesus. Taip komentarų nuorodų vertė buvo sumažinta. Deja, MOZ į tai neatsižvelgė ir toliau fiksuoja tokias nuorodas, kad ir kokiuose spaminiuose tinklaraščiuose jos būtų paliktos. Bet visiškai spaminiai komentarai neišnyko ir, greičiausiai, neišnyks. Juk žodžio laisvė!..
  5. Išnyko widgetai – trečių šalių internetiniai intarpai į puslapį, kuriuose paslėptos atgalinės nuorodos. Tokių widgetų pavyzdys – Facebooko sekėjus renkantys sprendimai.
  6. Išnyko nuorodų agregatoriai. Kažkada daug dėmesio buvo skiriama įvairiems Reddit, StumbleUpon ir kitiems nuorodų rinkiniams. Dabar jie arba užsidarė, arba persikvalifikavo į forumus ar klausimų-atsakymų puslapius. Beje, spaminti ten įmanoma iki šiol.
  7. Atsirado įmonių tinklaraščiai. Seniau buvo apsiribojama įmonių naujienomis, o dabar beveik kas penkta įmonė turi savo tinklaraštį. Akivaizdu, kad didžioji dauguma kuriama tik SEO tikslais, o ne tarnauja kaip pardavimų kanalas.
  8. Atgimė turinio rinkodara. Tai daugiau nei 100 metų reklamos būdas, kuris naują kvėpavimą gavo internete. Dabar tai itin sparčiai populiarėjanti rinkodaros sritis.
  9. Atsirado SEO blogai ir SEO straipsnių rašytojai. Kai SEO rinkai prireikė daugybės žemos kokybės tekstų, atsirado nemažai uždarbiautojų, kurie SEO tekstus pradėjo rašyti už 1-2 eurus. Vėliau tie SEO tekstų rašytojai pradėjo rašyti SEO straipsnius ir juos talpinti SEO bloguose.
  10. Išnyko garantijos iškelti puslapį į tam tikrą konkrečią vietą.

Įdomu tai, kad SEO paslaugas interneto puslapių kūrėjai vis dar tebesiūlo, nors jie ne kokia SEO agentūra, kad galėtų tai padaryti. Iš tikrųjų, tai tėra tik MetaTitle ir Metadescription sutvarkymas, kodo validavimas ir kelių SEO reikalingų įrankių įdiegimas WordPress turinio valdymo sistemoje…