Kol vietos prekybininkai svarsto, lietuvių sukurtą prekybos inovaciją sėkmingai taiko estai
|Estai ir toliau įrodinėja savo atvirumą inovacijoms ir šioje srityje, regis, žingsniu lenkia lietuvius bei latvius. Net ir tuomet, kai inovatyvios koncepcijos yra sukuriamos mūsų šalyje, estai jų suteikiamais privalumais suskumba pasinaudoti pirmieji. To pavyzdys – lietuvių kurtas automatizuoto amžiaus patvirtinimo savitarnoje modelis mažmeninei prekybai, kurį Estijos prekybos tinklai pradėjo naudoti pirmieji Europoje. Savitarnos procesų efektyvumą didinanti technologija leidžia automatiškai nustatyti ir patvirtinti pirkėjų amžių, perkant prekes su amžiaus ribojimu. Tai ne tik taupo darbuotojų darbo laiką, bet ir leidžia minėtus gaminius įsigyti be kontakto su kitu žmogumi.
Nereikia laukti darbuotojo patvirtinimo
Inovaciją sukūrė mažmeninės prekybos sprendimų bendrovė „StrongPoint“ bendraudama su Didžiosios Britanijos kompanija „Yoti“. Veidų nuskaitymo technologija paremtą sprendimą praėjusiais metais pirmasis savo parduotuvėse pradėjo taikyti Estijos prekybos centras „Keila“.
Lietuvių sukurta išmani koncepcija leidžia nuskanavus pirkėjo veidą savitarnos kasose automatiškai nustatyti, ar pirkėjas yra pakankamo amžiaus reguliuojamoms prekėms įsigyti, tęsiant apsipirkimą be darbuotojo įsikišimo poreikio. Tai leidžia paspartinti savitarnos procesą, užtikrinant tinkamą amžiaus patvirtinimą, o parduotuvės darbuotojams skirti daugiau dėmesio kitoms užduotims ir klientų aptarnavimo gerinimui. Koncepcija atveria galimybę įsigyti ir tabako gaminius savitarnos kasose, prekes išduodant specialiuose atsiėmimo aparatuose. Dėl to nebereikia atskiro darbuotojo tabako skyriuje ar net pačio skyriaus.
„Amžiaus nustatymo technologija yra logiškas žingsnis tolimesniam savitarnos efektyvumo ir patogumo didinimui. Kaskart perkant amžiumi ribojamas prekes savitarnos kasoje laukti darbuotojo patvirtinimo nėra patogu nei pačiam pirkėjui, nei efektyvu parduotuvei. Juolab, kad per pastaruosius metus tiek savitarnos skaičius, tiek praeinantys srautai išaugo ženkliai – atitinkamai ir savitarnos zoną prižiūrinčių darbuotojų užimtumas. Amžiaus nustatymo įrankis leidžia šiuos klausimus išspręsti“, – sako bendrovės „StrongPoint“ globalių produktų vadovas Andrius Kalašinskas.
Mažinamas tiesioginis kontaktas tarp asmenų
Estijos prekybos centre pritaikytos technologijos veikimo principas pakankamai nesudėtingas. Pirkėjų, kurie nori nusipirkti alkoholio, energetinių gėrimų, savitarnos kasose paprašoma patvirtinti, kad jie yra pakankamo amžiaus. Toliau sistema, naudodamasi veidų atpažinimo algoritmais, nustato pirkėjo amžių. Jei pirkėjui, įvertinus galimą paklaidą, pakankamai metų, jam leidžiama tęsti apsipirkimą. Tokiu būdu mažinamas tiesioginio kontakto tarp parduotuvės darbuotojų ir pirkėjų poreikis.
Sprendimas gali būti taikomas bet kokioms prekėms, kurioms taikomi amžiaus apribojimai. O tabako įsigijimą galima paversti automatizuotu procesu, užkertančiu kelią tabako įsigijimui nepilnamečiams. A. Kalašinskas skaičiuoja, kad tokios amžiaus atpažinimo technologijos taikymas vienos parduotuvės savitarnos kasose galėtų kainuoti nuo 250 iki 1500 eurų per metus, priklausomai nuo parduotuvės specifikos.
Sprendimu domisi ir Lietuvos prekybininkai
Sprendimą naudojantis Estijos prekybininkas tikina, kad savitarnos kasose su amžiaus nustatymo galimybe tokį amžiaus patvirtinimo metodą naudoja apie pusė pirkėjų. Be to, naujovę itin teigiamai priėmė ir patys parduotuvių darbuotojai, kuriems nebereikia savo nuožiūra įvertinti kiekvieno pirkėjo, ar jam galima parduoti ribojamus gaminius, ar reikėtų prašyti parodyti amžių patvirtinantį dokumentą. Dėl to klientų aptarnavimo procesas tampa spartesnis, darbuotojai patiria mažiau streso, o kasose susidaro mažiau eilių.
„StrongPoint“ atstovo teigimu, išmaniąja savitarnos koncepcija jau domisi ir Lietuvos bei Latvijos prekybininkai. Taip pat perspektyvios yra Didžiosios Britanijos ir Skandinavijos šalių rinkos, nes jose, kaip ir Estijoje, draudžiama parduodamus tabako gaminius atvirai demonstruoti kasose. Tokiomis sąlygomis automatinis amžiaus patvirtinimo sprendimas gali būti ypač efektyvus.
Be to, principas gali būti lengvai pritaikomas ir elektroninėje prekyboje, kas atveria naujų galimybių ir palengvina tam tikrų prekių kategorijų pardavimą internetu.
„Mažmeninėje prekyboje vis daugiau procesų neišvengiamai bus automatizuojama – klausimas, kurie prekybininkai bus drąsesni ir atviresni inovacijoms, o tuo pačiu turės geresnes galimybes įgyti konkurencinį pranašumą“, – sako A. Kalašinskas.
Pranešimą paskelbė: Justė Kudžmaitė, UAB „INK agency“