IT vieta verslo mozaikoje: ar išnaudojame potencialą?

Asta Kalinauskienė, „Lietuvos draudimo“ IT direktorė Baltijos šalims

Vienas iš dažniausiai girdimų mitų versle – įmonės viduje veikiantis IT padalinys užsiima tik techninėmis užduotimis, pavyzdžiui, programavimu, sistemų atnaujinimu, jų priežiūra. Šiuolaikiniame progresyviame versle tai ir lieka tik mitu, nes siekiant, kad verslas plėstųsi, augtų ir būtų konkurencingas, IT komandos įsitraukimas į strateginius verslo sprendimus yra kritiškai svarbus. Kokių apčiuopiamų naudų toks bendradarbiavimas duoda pačiai įmonei ir kokie būdai padeda jį sėkmingai vystyti?

Remiantis pasaulinės duomenų platformos „Statista“ duomenimis, skaičiuojama, kad šiais metais IT išlaidos visame pasaulyje turėtų siekti daugiau nei 5,7 trilijono JAV dolerių, t. y. 9 proc. daugiau nei 2024 m. Nors toks augimas rodo didelę technologinių sprendimų paklausą ir plėtrą, jų efektyvumas priklauso ne tik nuo investicijų apimčių. Šalia technologinių sprendimų būtina IT komandos sinergija su verslo plėtros, produktų diegimo, klientų aptarnavimo ir kitais verslo padaliniais. 

Siekiant didinti konkurencingumą ir skatinti inovacijas, labai svarbu, kad IT specialistų siūlymai ne tik atitiktų verslo strateginę viziją, bet ir prisidėtų ją formuojant. Aktyviai siūlydamos ir įgyvendindamos pažangius technologinius sprendimus, pavyzdžiui, dirbtinį intelektą (AI), mašininį mokymąsi (ML) ar automatizavimą, IT komandos suteikia galimybę verslui būti žingsniu priekyje ir kurti didesnę vertę klientams.

Puikus tokio IT įsitraukimo pavyzdys – prekių ženklas „Coca-Cola“. Bendrovės IT skyrius glaudžiai bendradarbiavo su kitais įmonės padaliniais tam, kad galėtų nustatyti, kokie projektai padėtų pasiekti užsibrėžtų verslo tikslų. Taip gimė skaitmeninė platforma, kurioje klientai galėjo individualizuoti savo gėrimus. Ši naujovė padidino pardavimus 10 proc. bei leido užimti 5 proc. didesnę rinkos dalį.

Patirtis „Lietuvos draudime“ rodo, kaip svarbu į įmonės strategijos ir prioritetų formavimo procesą įtraukti tiek vadovus su plačiu srities matymu, tiek specifinių sričių specialistus, kurie į diskusiją įneša techninius klausimus. Matome, kad naudą tokioje sinergijoje gauname dėliodami ir 1 metų, ir trumpo sprinto kelių mėnesių verslo strategijos ir prioritetų perspektyvas.

Platformos „HG Insights“ analitikai teigia, kad klientų patirties gerinimas 2025 m. bus itin aktualus draudimo sektoriuje. Vartotojai tikėsis labiau individualizuotos ir vientisos skaitmeninės patirties. Prognozuojama, kad 48 tūkst. draudimo sektoriaus įmonių per šiuos metus IT reikmėms išleis 291 mlrd. JAV dolerių: 47 proc. bus skirta paslaugoms, 31 proc. programinei įrangai, 13 proc. techninei įrangai ir 9 proc. – komunikacijai.

Norint kurti klientų lūkesčius atitinkančius patobulinimus, būtina priimti duomenimis pagrįstus sprendimus. Tai ypač svarbu vertinant galimas rizikas ir analizuojant klientų elgseną. Įmonės viduje veikiantys IT padaliniai atlieka svarbų vaidmenį siekiant užtikrinti, kad duomenys būtų kokybiški, prieinami ir saugiai valdomi. 

Siekiant sėkmingai integruoti technologijas į įmonės veiklą, IT komanda turi gebėti paaiškinti savo siūlomus sprendimus verslo kalba, o už verslo strategijas atsakingi padaliniai turi aiškiai suformuluoti savo poreikius. Tai pasiekti padeda reguliari komunikacija ir grįžtamojo ryšio teikimas tiek apie kartu kuriamus produktus ir pokyčius, tiek apie bendradarbiavimo proceso efektyvumą. Tam svarbu vystyti IT komandos minkštuosius gebėjimus, ypač komunikavimo ir gebėjimo susitarti dėl bendrų sprendimų įgūdžius.

Dirbant nuolat kintančioje aplinkoje ir stengiantis atliepti verslo poreikius, IT komandos taiko lanksčias agile darbo praktikas. Tai leidžia koreguoti projektų apimtį ir kryptį, užtikrina įsitraukimą ir bendradarbiavimą, todėl paslaugos ar projektai kuriami kur kas veiksmingiau. Šios praktikos taip pat skatina į ankstyvą kūrimo procesą įsitraukti IT specialistus − tai padeda daug anksčiau identifikuoti galimas problemas ir apsiskaičiavimus bei leidžia veikti efektyviau. 

Verta nepamiršti, kad ne mažiau svarbus yra IT ekosistemos patikimumo užtikrinimas. Be žmogiškojo faktoriaus vis svarbesni tampa techniniai aspektai, gerosios procesų organizavimo ir automatizavimo praktikos ir pažangūs įrankiai. Tai gerokai sutrumpina programinės įrangos atnaujinimų diegimo laiką, todėl organizacijos gali greičiau tobulinti savo produktus.  

Investicija į patikimus ir tinkamai automatizuotus procesus taip pat yra puikus sprendimas, grįžtantis sutaupytu IT komandos laiku, patikimesniu sistemų veikimu ir mažesniu klaidų skaičiumi. Visa tai tampa sudėtinėmis sėkmingo verslo mozaikos dalimis.

Pranešimą paskelbė: Živilė Udrė, Integrity PR, UAB