Išmaniųjų naudojimas turint negalią: kaip telefoną lengvai paruošti kurtiesiems ar neregiams?

Taip lengviau: greitasis skaitymas

  • Norint neįgaliesiems pritaikyti „Android“ ir „Apple“ telefonus papildomų programėlių siųstis nereikia – didžiąją dalį reikalingų bazinių funkcijų jie jau turi „Pasiekiamumo“ (angl. Accessibility) nustatymų skiltyje
  • Silpnaregiai savo telefonuose dažniausiai pasididina šriftus, naudoja vaizdo padidinimo funkciją bei spalvų inversiją, kai vietomis sukeičiamos baltos ir juodos spalvos, kitaip tariant – tekstas tampa baltu juodame fone
  • Akliesiems svarbu, kad jų telefonas įgarsintų kas vyksta ekrane ir kokias vietas tuo metu liečia naudotojo pirštai
  • Turintys klausos negalią dažniausiai bendrauja vaizdo skambučiais, tam yra pritaikyta ir šalies specialiųjų tarnybų programėlė „112 Lietuva

Pastaruoju metu išmaniųjų telefonų gamintojai ir programinės įrangos kūrėjai skiria vis daugiau dėmesio tam, kad jų įrenginiais galėtų pilnavertiškai naudotis žmonės, turintys  įvairių negalių. Tam tereikia aktyvuoti kelias funkcijas išmaniųjų nustatymuose, o dalį papildomų galimybių, kaip įgarsinamas ką mato telefono kamera, atlieka papildomos programėlės. „Bitės Profai“ ir klausos bei regėjimo negalią turinčius asmenis vienijančios organizacijos dalijasi patarimais, kurie padės išmanųjį telefoną ne tik naudoti  bendravimui, bet ir paversti jį nepamainomu pagalbininku.

„Šiais laikais išmaniųjų telefonų gamintojai deda nemažai pastangų tam, kad jais sėkmingai galėtų naudotis ir žmonės turintys negalią. Dažnas mūsų į „Android“ ar „iOS“ nustatymuose esančias „Pasiekiamumo“ (angl. Accessibility) parinktis net neužsukame, tačiau turintys klausos ar regos negalią be jų pilnavertiškai telefonais naudotis negalėtų. Tiesa, dalis gyvenimą lengvinančių sprendimų lietuvių kalbai vis dar nėra pritaikyti. Dalį šių trūkumo kompensuoja specialūs lietuvių pagalbininkai“, – sako Eimantas Kriaučiūnas, Marijampolės salone dirbantis „Bitės Profas“.

Turintiems regos negalią valdymas balsu ir didesnis šriftas

„Silpnaregiai ir neregiai naudojasi skirtingomis telefonų funkcijomis ir programėlėmis. Neregiams labai svarbi funkcija  – įgarsinimas, valdymas balsu ir pirštais, o silpnaregiams – galimybė reguliuoti ekrano spalvas ir šrifto dydį. Didžiąją dalį šių dalykų jau galima rasti „Apple“ ir „Android“ įrenginiuose – pastariesiems rekomenduojama parsisiųsti iš programėlių parduotuvės dar papildomą neįgaliesiems pritaikytą paketą „Android Accessibility Suite“, – teigia Vytautas Gendvilas, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos informacinės aplinkos specialistas.

Silpnaregiams daugiausia problemų kyla įžiūrint smulkius užrašus telefone – tai padės išspręsti didesnis įrenginio šriftas, vaizdo padidinimo funkcija ir spalvų inversija, kai juoda ir balta spalvos sukeičiamos vietomis. „Apple“ įrenginių savininkai šiuos nustatymus ras „Settings“, „Accessibility“ ir „Display & Text Size“ skiltyje, o „Android“ – „Settings“, „Accessibility“ ir „Visibility enhancements“. Taip pat rekomenduojama čia pat pasididinti programėlių ikonėles ar adresų knygelėje adresatams priskirti nuotraukas – taip juos bus lengviau atpažinti.

„Akliesiems svarbu, kad telefonas bendrautų balsu. „Apple VoiceOver“ ir „Google TalkBack“ vedžiojant pirštais ant telefono ekrano įgarsina kas jame vyksta ir taip leidžia pilnavertiškai naudotis visomis įrenginio funkcijomis. Taip pat galima pasitelkti į pagalbą ir virtualius asistentus „Siri“ ir „Google Assistant“, kurie balso komandomis leidžia kažkam paskambinti, atidaryti norimą programėlę ar paklausti koks oras lauke“, – prideda „Bitės Profas“ E. Kriaučiūnas.

Iš lietuviškų programėlių turintys regėjimo negalią aktyviai naudoja programėlę „Transporto balsas“ („Android“), kurioje galima rasti Vilniaus, Kauno ir Šiaulių transporto tvarkaraščius, perteikiamus garsu. Taip pat populiarios programėlės, kurios leidžia telefone rinkti tekstą naudojant Brailio raštą, pavyzdžiui „Android“ įrenginiuose „Google BrailleBack“ ar „Advanced Braille Keybord“, o „Apple“ telefonų savininkai „VoiceOver“ nustatymuose turėtų ieškoti „Braille Screen Input“ parinkties.

„Nors, atrodo, paradoksalu, bet neregių telefonai privalo turėti pakankamai gerą kamerą, nes naudojamos vaizdų analizės programėlės. Jos padeda nufotografuoti aplinką ar tekstą, pavyzdžiui, restorano maisto meniu, ir įgarsina kas ten matosi ar perskaito užfiksuotą tekstą. Populiariausios mūsų bendruomenėje – „Seeing AI“ („iOS“,), „Eye-D Pro“ („Android“, „iOS“) ar „Speak“ („Android“). Taip pat naudojame programėles, kurios sujungia su savanoriais, padedančiais per telefono kamerą susiorientuoti erdvėje, pavyzdžiui, „Be My Eyes“ („iOS“, „Android“), – priduria V. Gendvilas.

Kurčiųjų išsigelbėjimas – vaizdo skambučiai

„Kurčiųjų bendruomenės nariai savo telefonuose dažniausiai išsijungia garso funkciją, palieka tik vibracijos rėžimą ir vieni su kitais bendrauja vaizdo skambučiais“, – sako Kęstutis Vaišnora, Lietuvos kurčiųjų draugijos prezidentas.

Taip pat jų telefonuose vertėtų įdiegti programėlę „112 Lietuva“ („Android“, „iOS“), kurioje per lietuvių gestų kalbos vertėją nuotoliniu būdu galima išsikviesti specialiųjų tarnybų pagalbą – ugniagesius, policiją, medikus, aplinkosaugininkus.

„Kurtieji aktyviai naudoja ir „Skype“ programą – iš anksto užsiregistravę jie kreipiasi į Lietuvių gestų kalbos vertimo centro teritorinį padalinį, ten atsiliepęs vertėjas skambina kurčiojo nurodytu kontaktu ir viso pokalbio metu teikia lietuvių gestų kalbos vertimo paslaugą. Įvairios balso vertimo raštu programėlės, deja, vis dar veikia ne itin kokybiškai ir gana netiksliai konvertuoja sakytiną tekstą“, – teigia K. Vaišnora.

„Apple“ ir „Android“ telefonų savininkai taip pat gali rasti keletą naudingų funkcijų. Pavyzdžiui, „iOS“ įrenginiuose „Audio/Visual“ skiltyje galima aktyvuoti „LED Flash for Alerts“ funkciją – kažkam skambinant ar atėjus žinutei telefonas ne tik vibruos, bet ir mirksės jo blykstė. „Android“ telefonuose papildomos funkcijos skiriasi skirtingų gamintojų įrenginiuose. Pavyzdžiui, „Samsung“ telefonų savininkai „Hearing enhancements“ skiltyje pasirinkę „Sounds detectors“ gali aktyvuoti funkcijas, kurios vizualiai įspės, išgirdus kūdikio verksmą ar durų skambutį“, – prideda „Bitės Profas“.

Daugiau apie išmaniųjų įrenginių pritaikymą žmonėms su negalia galite sužinoti iš didžiųjų miestų „Bitės“ salonuose įsikūrusių „Bitės Profų“. Išmaniųjų technologijų ekspertai konsultuoja nemokamai nepriklausomai nuo to, kokio tinklo paslaugomis naudojatės. Daugiau naudingų patarimų ir įdomių naujienų ieškokite „Bitės Profų“ puslapyje https://www.bite.lt/profai.

Pranešimą paskelbė: Martynas Pasiliauskas, Integrity PR