DI iššūkis universitetams: atsako, kaip reikia paruošti ateities specialistą

Pasaulio Ekonomikos Forumas skelbia, kad per 5 metus 75 proc. įmonių naudos dirbtinį intelektą (DI) savo veikloje. Vygintas Domarkas, „Telia“ skaitmeninės transformacijos vadovas, teigia, kad specialistai, kurie gebės derinti savo įgūdžius ir DI, turės pranašumą prieš kitus kandidatus. Ruoštis turi ir universitetai, kurie augina specialistus, gebančius dirbti virsmą išgyvenančioje darbo rinkoje.

„Jauni specialistai dažnai mano, kad DI yra naudojamas tik užduočių apėjimui. Tai klaidinantis požiūris, nes tie žmonės, kurie kasdien naudoja DI, greičiau supranta, kaip veikia vidiniai DI įmonės įrankiai.  Gebėjimas dirbti su DI darbuotojui padės užduotis atlikti operatyviau, o tai leis šias žinias pritaikyti ir ieškant būdų, kaip bendrovė galėtų veikti dar efektyviau“, – sako V. Domarkas.

Statistiniai duomenys rodo, kad DI įrankiai tapo svarbia mokymosi dalimi. Skaitmeninio švietimo tarybos duomenimis, net 86 proc. studentų naudoja DI informacijos paieškai, klaidų patikrinimui ir greitam dokumentų santraukų sudarymui. Tačiau tik 24 proc. studentų šiuos įrankius naudoja kasdien.

Pasak skaitmeninės transformacijos vadovo, jauniems specialistams kartais trūksta suvokimo, kad DI pagalba atliekant mechanines užduotis yra tik pirmas žingsnis. Dauguma jų dar tik tikrina įrankių galimybių ribas ir su DI pagalba mokosi praplėsti mąstymą.

Aukštojo mokslo įstaigos stengiasi prisitaikyti prie nuolatinių pokyčių ir darbo rinkos poreikių. Svarbiu ateities specialistų įgūdžiu taps gebėjimas greitai įsisavinti naujoves, todėl universitetai turės parengti naujas mokymo programas ir apmokyti dėstytojus, kaip integruoti DI į paskaitas.

Mokėti galvoti

Anot Linos Auškalnienės, Vytauto Didžiojo Universiteto (VDU) doktorantės ir lektorės, studentų darbas su robotuku gerina „minkštuosius“ lyderystės įgūdžius, kurie yra ypač svarbūs įsiliejus į darbo rinką. Kiekvienas žmogus yra DI vadovas, nes reikia aiškiai pateikti užduotį (angl. prompts),  kontekstą, paaiškinti, kokio rezultato tikiesi.

Universitetai jau dabar studentų rašto darbus tikrina programų pagalba, kurios gaba atpažinti, ar buvo naudotas DI. Nors tai gali sudaryti įspūdį, kad mokslo įstaigos neleidžia naudoti DI, bet yra priešingai – taip jie siekia užtikrinti, kad dirba ne tik įrankis, bet ir pats žmogus.

Dalis dėstytojų skatina eksperimentuoti su DI, bet tai daryti sąžiningai. Pavyzdžiui, naudoti DI įrankius siekiant dirbti produktyviau ir kūrybiškiau. DI padeda surasti tinkamus mokslinius darbus ir juos operatyviai išanalizuoja ar sutrumpina, todėl užduotis studentai atlieka greičiau.

„Ateities specialistai dirbs su įrankiais, kurie dar tik bus sukurti. Technologijos keičiasi greitai, tad reiktų atsisakyti mokymo dirbti su greitai senstančiais įrankiais. Vietoje to svarbu ugdyti pagrindinius žmogiškus įgūdžius: kritinį mąstymą, lyderystę, etikos įgūdžius ir gebėjimą suprasti technologijų veikimo principus“, – teigia L. Auškalnienė.

Padeda atlikti, bet neatlieka pats

Anot „Telia“ skaitmeninės transformacijos vadovo, DI yra tik pagalbininkas ar asistentas. „Jis padeda atlikti paprastesnes ar mechanines užduotis, bet nepakeičia paties darbuotojo. Specialistai, kurie išmoks dirbti kartu su DI, taps ne nepakeičiami, o nepakartojami“, – sako V. Domarkas.

DI įrankiai nėra žmonės, jiems trūksta gyvenimiškos patirties, emocinio intelekto ar tam tikros situacijos supratimo. Būtent šios savybės leidžia atskirti kiekvieno specialisto stipriąsias puses ir suteikia jų darbui unikalumo.

„DI įrankiai gali praplėsti gebėjimus ir žinių bagažą, bet jei žmogui jų trūksta, DI naudojimas bus mažiau efektyvus. Ši technologija dar labiau atskirs tikrai gerus specialistus nuo visų kitų“, – apibendrina VDU doktorantė.

Operatorius jau aktyviai naudoja pagalbines DI priemones savo veikloje. Pavyzdžiui, skambučių centruose DI analizuoja nuasmenintus pokalbių nuorašus. Tokiu būdu darbuotojams reikia atlikti mažiau mechaninių užduočių ir darbas tampa efektyvesnis.

Daugiau informacijos:

Audrius Stasiulaitis 

I WILL TELL YOU TELIA 

Tel. (0 5) 236 7019, Mob. +370 686 77988 

El. p. audrius.stasiulaitis@telia.lt   

Telia Lietuva, AB, Saltoniškių g. 7A, 03501 Vilnius 

Pranešimą paskelbė: Gustė Asipavičiūtė, UAB „Publicum”